-->
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

أرشيف المدونة

اتصل بنا


جميع الحقوق محفوظة

A43ar

قصيدة " ممنوع الاقتراب " أميرة البيلي

قصيدة " ممنوع الاقتراب " أميرة البيلي

    قصيدة " ممنوع الاقتراب " أميرة البيلي 

    مكنش ناقصك شئ غير بس حضن صديق ، أو شخص وقت الضيق يبقي السند والضهر ، مش شخص يبعد شهر من غير ما يسأل فيك ، أو شخص ييجي عليك بكلام سخيف ماسخ ، الضعف فيك راسخ والحزن مش بيروح ، قررت جهراً ابوح واشكي الوجع بالشِعر ، فـ نزلت يومها جليم وقعدت عـ الكورنيش الدنيا كانت ليل وفي ضوء بعيد خافت معكوس علي المية ، كات هي حواليا وطيفها بيحاوط بحركته تفكيري ، كان الهوا هادي وكنا فـ اكتوبر ، القهوة كات جاهزة وزيادة كالمعتاد ، ولسة هكتب شعر فـ لقيت بتاعة الورد بتقولي خد وردة ؟ كانت كمان شاردة وعينيها فيهم شئ ، وكأنها حست بطيفها زيي تمام ، طفيت انا الدخان وسألتها سؤالين ؟ أول سؤال بهزار فوقي هاخدها لمين ؟ بصتلي باستغراب وقالتلي عينهولها ، خد مني كل الورد ويا سيدي شيلهولها وفيوم ما تتلاقوا اهديه لست الحسن ، والمؤسف ان الحزن فـ عينيها كان باين ، كان اللسان خاين وكشفلي عن حزنها ، قولتلها مالك بس ؟ قالت محدش حس ، بتعبي كالعادة وبكسرة ، قالت أصل ، حبيت قليل الاصل ، واهو سابني دون اسباب ، سكتت بسرعة وخوف ليبان عليها الضعف البنت كانت طرف لخيوط بتتنسل ، والحب كان كداب بيدور وبيمثل ان الي جي جميل ، كل الي جي دليل علي انه مش راجع ، فـ قالتلي عايز ورد ولا امشي يا أفندي ، قولتها وانا خايف اخر سؤال عندي ؟ هو الطريق هيضيق اكتر من اللازم ؟ فقالتلي ايوة يا صاح ، مشيت بتاعة الورد ، وبفعل هذا الشهر حسيت بلسعة برد ، ولقيتها حضناني ، اذاي بتحضني وهي مش جنبي ؟ بصتلها بشوقي ونهرتها بزعيق اذاي يجيلك قلب تسيبيني وتروحي ، !! وزعيقي كان بعياط ، نسلتي ليه فيا ورمتيني للخياط؟ بصتلي وبشفقة ومكنتش عايزة ترد ، فـ حضنتها بقوة وقولتلها ضميني ، أنا كنت بحضن هوا ومكنتش بتجيني ، يا صبية طال بعدك وانا قلبي ع الحافة ، حطاني فـ الكافة المايلة من يومك ، حابك ولسة بحن يا حبيبتي لعيونك أو ضحكتك ، لونك او حتي برفانك ، تفاصيل كتير بينا مش عارف انساها ، طب هي فين هي ؟ او اين مُرساها !! مليت انا من الوجع وشبعت قولة اه ، بالله تجاوبيني ، زهد البكا عيني ، ولازلت بناديلك واديني بشكيلك فـ قوليلي فين البر ، فـ شتَاكي بلقي الحر وبردت من صيفك ، فـ ارجوكي يا ترجعي يا تسحبي طيفك ..

    إرسال تعليق