-->
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

أرشيف المدونة

اتصل بنا


جميع الحقوق محفوظة

A43ar

كلمات قصيدة" بحبك ليه" أميرة البيلي

كلمات قصيدة" بحبك ليه" أميرة البيلي

    كلمات قصيدة" بحبك ليه" أميرة البيلي

    كتبت عشان عيونه الشِعر : فقولت عشانه بتخيل لو الأيام بتجمعنا ودمي بيجري فـ وريدك هعوز م الدنيا ايه تاني وأنا عايشاها بين إيدك ، وجوا حضنك الدافي ، لأول مرة أتأكد بأن الحضن شئ كافي يلون قلبي بالزهري ، لأول مرة اكون اقوي واقول راجلي واقول ضهري ، لأول مرة اتخبي من العالم وراك انت وانا بتداري من خوفي ، وزود ربنا يقيني بأنك أب يحميني ، فـ بغلط واجي اتخبي وراك بردوا ، وأقول آسفة ، فتحضني وتقولي بس يا عبيطة ، مسامحك متخافيش من شئ ، هكونلك خل ، ضل ، طريق ، ولو دربك فيوم هيضيق ، هنمشي فـ دربي هيساعنا ، هنبني فـ الفضا بيتنا ، وهننسي حجات بتوجعنا ، فـ بطمن وبمسك ايدك الدافية بحس إني ملكت الكون ، تبص ف عيني وتقولي " ياست الكل كن فـ يكون " قصادك كل تعبي يهون ، هجبلك م السما نجمة ، هخلي الشعر مكتوب لك ، وراضي ابقي مغلوب لك ، فـ بتنهد ! واقوله جيت منين انت ؟ قدرت ازاي تخليني اشوفك حب يرويني ويجعلني اكون احلي ، بسلملك حياتي بقلبي دون إدراك ، بدون ما أعرف بحبك ليه ؟ بحبك وقت ما تقولي عشقتك لو ضحكتيلي ، بحبك وقت ما تشلني وتقولي يا حلوة غنيلي ، بحبك رغم خلافتنا الي مش بتقل ، ورغم البعد عمري ما امل ، وعارفة إني عمايلي تشل وإن الحلو بيسامح ، فـ آسفة أن كنت زعلتك ، فـ يوم بغشامة الطفلة اللي جوايا ، عيونك لما ندهتني وقالتلي الضحكة دية كفاية فـ تاه من بالي اقولك يومها ان الضحك لو دونك بلاش منه ، وإن حياتي من غيرك بيبهت لونها وبتطفي ، وإنك لما بتقولي " بحبك لما تتكسفي " بحس القلب بيطبل ، ونبضه بيبقي عشوائي ، بحبَك غصب عن قلبي ، "بحِبك لما تتشاقي " لقتني فجاة حبيتك ، بدون حضني يا حلو هيبقي مين بيتك ؟ فإياك تمشي او تهجر ، بدون حضنك هلاقي مين يخبيني ؟ حرام غيرك يدفيني بنظرة عينه والله ، بدونك مين هيبقالي ! بشوفك كل أشعاري بتتحول غزل فـ عينيك ، فـ هل يعني هينفع ابقي يوم مش ليك ؟! ، بقولك لما نتجوز أنا عاوزة نجيب " آسر " ويطلع انت بالمللي ، عيونك ضحكتك شكلك كلامك حتي فـ زعيقك ميستحملش يلقاني بعيط مرة ويسبني ، وعاوزة نجيب كمان " تاليا " لكن عاوزاها تشبهني تحبك زي ما بحبك ، وتطلع شبهي بتكتب وتسرد شعر ، وعاوزة اعترف إني ، لا ليا فـ طبخ ولا غيره واكلي طعمه مش بيسر ، ويمكن شايي يطلع مر ، ويمكن احرق المطبخ فـ علمني 😅 وإياك تبقي مهملني ، لو الإهمال دخل بيتنا هتبقي حياتنا بهتانة ، أنا قابلة اني افطر بوسة والله ، وغدايا حضن يكسرلي ضلوعي بس يحميني ، وقابلة يكون عشايا اهتمام منك ، بتفاصيلي وبكلامي وبحكايتي اللي يمكن تافهه ومملة ، انا مش طالبة منك قصر او ڤيلا ، انا قابلة نعيش فـ اوضة بحب تجمعنا ، متنساش إني : بحب الورد والشيكولاته والمزيكا وعيد ميلادي ويوم ما اتقابلنا ويوم خطوبتنا وعيد جوازنا وعيد الام وعيد الحب ، ويوم الحد 😂 واي مناسبة بينا مقدسة جدا ، ويوم " 27 أكتوبر " يوم ما اعترفنا ، عشقتك رغم خلافتنا ، ورغم ما بينا من خناقات ، بحبك من سكات يعني ، فـ اياك مرة توجعني ، وتوجع قلبي بكلامك ، بحبك حتي فـ سلامك ، وبتخيل حياتي لو بدون حضنك ، بلاها حياه ، بحبك واستخارت الله ، وقابلة إني اشيل أسمك وقابلة اني اكون عيدك فـ بتخيل لو الأيام بتجمعنا ودمي بيجري فـ وريدك .. عارف! صعب إني اعبر ع الي جوايا .. قدام عينيك بيكون كلامي فـ نظرتي اسهل .. بخجل! إذا طولت فـ نظرتك ليا! وبلقي الكلام بيتوه .. فـ بقولك إزيك؟ والقصد منها مش سؤال ولا شئ القصد منها بإن أنا حباك بلقاك! بنسي الي فات والي جي وبشوف عيونك ضي! بتنور الضلمة الي جوايا .. نساية! ومهملة جداً وياك بقيت بهتم بالتفاصيل من وقت ما هويتك! وانا فاكرة كل جميل وبصارع الأحزان أصبحت اقوي من الزعل والخوف! أصبحت ثابتة وضد أي ظروف تمنع عينيا تلمحك لو يوم أصبحت قادرة اقوم واسند علي كتافك! لو خفت من كل البشر والله ما هخافك حضنك أمان بيضم روحي بحرص! حضنك وطن لملم بواقي الحب جوايا وجعلني اعشق من جديد حبك جعلني شايفة يوم الحد عيد! علشان جعلني من طلوع الشمس انزلك بأغزلك من كل ذرة حب توب! علي شكل حضن بيسكنك .. لا يُحزنك " كل الي فات قبل لي هعوضك عن كل ذرة حزن وهتحتمي بيا وهتحتمي فيا فـ هكون عشانك ضل الأم مش بتمل اسند عليا يا حلو واطمن! لمعة عينيك جعلتني اتكون وابقي الأميرة مش مجرد اسم! كل الي قبلك إثم وتوبت عنه لما حبيتك علشان كدة! نسيت كل الوجع قبل لك وبرجع طفلة لو اقابل لك لقيت قلبي بقا قابل لك وناسي كل حزن معاك فـ كيف هنساك ؟ وأنا زاهدة الجميع دونك! وكيف هحزن ؟ وأنا شيفاني بـ عيونك! كإنك دعوة من امي وصادفت باب سما مفتوح فـ جيت لي انت! وجيت امتي؟ وجيت لي منين! وكيف حاسه ان بينا سنين! جميل الطبع والسيرة .. جميل الشكل مش عيرة .. جميل فـ الخوف وفـ الغيرة .. جميل من جوا والله زهدت الكل فـ احضانك كأنك دير كأنك خير فـ وقت عجاف وقبل لك قلبي عاش وماشاف دفي بيخرج فـ هيئة لمسة من كفَك ولو هجهل جميع الخلق .. أنا عارفَك! كإن ما بينا وقت طويل كأنك ليل لأول مرة ادمع فيه من الفرحة! واحبه يطول .. جعلت القلب فيا يقول فـ تظهر لمعة فـ عينيا تفضفض ليك .. زرعت الحب فيا وفيك وخليت الي فات ذكري تكون عابرة! اذا مرت فـ فكري تعدي مهتمش! قدرت اخلي كل الحزن متهمش ومش فارق! قدرت افارق الماضي بكل بكاه واقابل حزني بالصدفة بـ لا مبالاه يا عوض الله