-->
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

أرشيف المدونة

اتصل بنا


جميع الحقوق محفوظة

A43ar

كلمات قصيدة " ذلك الوهم السخيف " أميرة البيلي

كلمات قصيدة " ذلك الوهم السخيف " أميرة البيلي

    كلمات قصيدة " ذلك الوهم السخيف " أميرة البيلي 


    شرياني كان مسدود ، دخلتك انت وريدي فـ اتعافي ..
    وبقيت بتمشي جوا دمي كأن قلبك ليا دم وأكسجين ..
    - الحب كانلي كَمين ، فـ قبض عليا حَبسني اسير فـ زنزانتك ، 
    حبيت حياتي لما حبيتك وانت البعيد وَدتني دوامتك .. 
    وتعبت فيك اكتر ما قلبي ارتاح ، الجرح فيا مطابش لأ دة اتباح ..
    والحزن صار موضتي ، ثم اعتكفت فـ اوضتي .. كالعادة ، 
    وانت الي كالعادة ، كداب بيعشق كل يوم واحدة ، الساعة جات واحدة بعد نص الليل ، هددت قلبي بانه لو هيميل هستأصله من جوفه وهدوس عليه عن عمد ، جمدت قلبي - طلبت منك نتفرق جهراً ، أنا قلبي ضل حياته فـ وجودك ، واداك براح فـ بَنتله فـ سدودك ، لما انت مش قد الوعود ، اقسمت ليه وحلفت بوعودك ! 
    سلام الله يا فندي خلاص ، معادش في شئ بيجمعنا ..
    انا استحملت انا وقلبي وانت زيدت فـ وجعنا ، ختاماً دون ما ازيد فـ الكلام ، انا فعلا بخير وتمام ، وبضحك عادي ميهمش ، 
    وحزني هيبقي شئ محدود ، شرياني لما اتسد كانتـ عين وانا طول حياتي بكون ضعيف محسود ، فـ دخلت انت صميمي من يومها - العين صابتني وبكرة أطيب منك ، كل الحكاية وكل ما في الأمر أن ، انا قلبي كان بيإن ..
    وبيبكي حرقة وقهر ، أنا شفت عينك نهر وضَيتني منه عشان ، تمنعني أصلي لكني متوضي ، ! بظبط انا دلوقت ، اقنعتني بحُبك ومشيت وقولت " الوقت " ، وانا واقفة اهو فـ النص ، لا عارفة أحبك ولا ، ابعد وارجع نص ، قلبي الغشيم قالي إني بَكمل بيك ، واديني اهو ببكي ، لا عارفة اسيبك ولا ، بايدي اقول اخليك ، هذا الشتا فـ أكتوبر المشتاق ، بدأنا منه ومنه قولنا فراق ، انا روحت كل مكان بيجمعنا ، حضن الأماكن معادش بيساعنا ، قررت انا وقلبي نبعد كتير مع بعض ، كل ما نبعد سوا قلبي يقع ع الأرض ، قصتنا بدأت ليه بنهاية محتومة وأنا الي روحي ضعيفة مهمومة ، وانت الي عايش فل من غيري ، طب ليه ظهرت فـ سيري من الأول ؟ ، وعشان بعادك عني بيطول انا كنت طفلة غبية عاشقة هواك ، ولأن قلبي معاك وقلبك انت بعيد ، أنا قلبي مش هيعيد ، حكايتنا من تاني ، كل الي تاعب روحي دلوقتي ، تفكيري فيك رغم أن روحك - من الاصل بيعاني ، هذا المطر من يوم لقانا اعتبرته شئ مقدس - مشهد رومانسي فـ فيلم في السيما ، بطل بيعشق بنت حلوة حبيته ، واتاري بطل الفيلم كان كداب ، ولا عمره اصلا حبها ولا حتي ينفع مرة تانية عتاب ، ثم الخيال يختلف ، هذا المطر اصبح تراجيديا لسيناريوا كل احداثه فـ وجع ، ولأني ساذجة وبتوجع من الحب ليك ، من يوم ورايح ايدي معادتش فـ ايديك ، وهعيش بدونك كل يوم هيمر ، أنا قلبي اصبح مر من سكرك يالي ، قولت بهدوء يا حلوة اتجلي ، اتجلت الحلوة وياريتها ما اتجلت ، حطيتلي سمك فـ العسل ثم ، روحك سابتني بَسمي واتخلت ، ملعون ابوه الحب لو فينا روح سابت التاني علشان خلاص مَلت ...

    إرسال تعليق