-->
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

اتصل بنا


جميع الحقوق محفوظة

A43ar

قصيدة "النص ده عني" أميرة البيلي

قصيدة "النص ده عني" أميرة البيلي

    كلمات قصيدة "النص ده عني" أميرة البيلي 


    ربما تحتوي الصورة على: ‏‏شخص واحد‏، و‏يبتسم‏‏

    كلمات قصيدة " النص ده عني" أميرة البيلي :

    ف المرة دي بسردلكم حالتي وانا بس طالبة تسمعوني بحرص .. أنا مش بخير .. انا فيا شئ اتكسر وطفاني بالاجبار .. أنا بنت واقفة فـ ارض مش أرضها رجليها غاوية تشب للسموات .. ومبتوصلش .. بكتبلكم وفـ أيدي تليفوني وفـ ودني هاند فري ومعايا قهوة وسجاير وفـ جو شتوي جميل .. الدنيا ليل .. والجو سقعة بشكل خلي ضلوعي صابها البرد .. كان كل شئ احسن قبل اما احس بضعف يقتلني .. كان كل شئ مقبول إلا الإهانة بـ فعل أو بالرد .. كل البشر ماشيين بفعل الجرد ، وأنا لن امل سرد .. واديني اهو بكتبلكم وجعي .. الغني : اعظم سبيل للفضفضة لكنه مش تبعي .. ومفيش فـ ايدي إلا حبه شعر .. الأوضة ضلمة إلا منفذ نور .. والحزن واقف جنبي وقفة جدعنة .. والست بتغني بصوت مكسور .. " هو حناني عليك قساك حتي عليا " كانت عينيا حالفة ما تنزل دموع .. كان في أنين فيا يكاد يكون مسموع البنت لو تتهان ، الشدة يومها تلين .. والخوف بيصبح دين ، والحزن يبقي روتين .. حتي الشَبع بيجوع .. وأنا شَبعي جاع لأي حضن وطبطبة .. يومها .. كان الفضا اضيق طريق بمر منه عشان اهرب من العالم .. الست لو تتقل كرامتها متعودش ثابتة وواثقة فـ خطاها .. الضربة لما بتيجي من روحك لـ روحك بتبقي طعنة تشل اركانك .. مش كل حد يهين يكون هانك ، لما الإهانة بتبقي من نفسك بتبقي أوسخ جرح علشانك .. كان نفسي اصرخ يومها من تعبي .. أو حتي احضن جدتي فـ بيتها القديم .. الموت اخدها مني من فترة مش فاكرة مر علي الغياب كام سنة .. لكن أنا .. مشتاقة ليها بشكل صعب اني اوصفه بالقول .. بتمني جدا اروحلها دلوقت .. شَعري الي كنت بخاف عليه لو يقع ، قصيته عمداً ورميته م الشباك .. كل الإهانة تعودلي فـ فلاش باك .. أنا روحي صبحت تبغ مش غالي بينفخوه م الوجع فـ يطيرلهم دخان .. قلبي الذي أصبح سيجارة بتتحرق علشان ، تَخرج هم من صدركوا البالي .. كان هو علي بالي .. وكسرني من قسوته .. ماسكة ايديه من عزم قوتها ، زرقت قلبي مش بس أيدي يا خلق والله .. بنبرة شدة قالهالي " لكوني الأمر الناهي لابد تنفذي أمري " لأول مرة اخاف منه فـ الجأ للهروب واركب فـ اول تاكس بيعدي ، واتخبي .. لأول مرة تبقي دموعي مش حبة ، وتقلب فيض .. شلال عياط غرق خلايا الحب جوايا .. محتاجة حضنه وكارهه يجيي ويبقي ويايا .. من امتي في تبرير " لمد الايد " من امتي في غفران لأي حبيب يأذي حبيبه بعنف أو قسوة والمؤلم أنه يظن أنه الصح مبيغلطش !! ازاي فـ عزم الضعف مبعيطيش ، بقالي يومين : الدمعة عاملة اعتكاف جوا الجفون ورافضة تخرج رغم احتياجي الشديد لخروجها دلوقتي .. الخوف معادش جزء من وقتي ، أنا خوفي أصبح كل فيمتو فـ يومي من يومها .. أنا روحي فقدت كل بهجتها والبهجة فيا افرزت لونها .. أصبحت مطفية .. والحزن مش غية والاكتئاب ملعون .. الله يسامح قلبك الطيب علشان وجعني وخلي روحي تهون علي ضعفي فـ يدوسها .. أيدي الي كنت تبوسها تطمن ، صبحت تخاف والرعشة ماسكاها .. لأول مرة .. قولوني العصبي يتباهي .. بأنه جعلني بتألم لأول مرة ألاقي الضعف بيعلم والحزن عشش يومها حواليا .. " هو حناني عليك قساك حتي عليا " أنا قلبي حرفياً بيبكي وبحرقة ، في لمبة فيا انطفت مش سهل تبقي منورة تاني .. في حاجة ماسكاني ومربطة أيدي ، في عِلة فـ وريدي وفي التهاب اوتار بيخلي أيدي لما بتضايق بتوقع الأشياء وانا طفلة صابني " بوهاء " ويومها دكتور مجدي عشماوي قالها لأمي : اياكوا وزعلها ، اميرة اضعف من أنها تستحمل الأحزان .. كبرت صابني الشعر والكتمان ، ووشي مخازن للحبوب علشان قلبي الضعيف يكتئب من اي شئ تافه .. من اي شخص يمر ايا كان ، ما بالكوا لما الوجع يجيلي من نِفسي .. كان بس من نفسي اعيش قوية وقادرة اتحمل .. مش عايزة اتجمل انا قابلة شكلي بكل عيب فيا .. أنا قابلة نفسي .. لكني مطفية .. في فجوة حاصلة فـ جوفي مش بتروح .. تنهيدتي طالعة كأنها .. لحظة طلوع الروح .

    إرسال تعليق